Meer dan 10 jaar terug begon hij bij Communiq, nu staat hij aan het roer als Directeur Operations. Chiel vertelt over zijn passie voor franchisemarketing.

Chiel vertelt: “De verscheidenheid aan uitdagingen van franchiseformules, de snelheid waarmee ontwikkelingen elkaar opvolgen binnen de marketingwereld en de verschillende dynamieken waar binnen we werken zorgen ervoor dat geen dag hetzelfde is. Dat maakt franchisemarketing voor mij zo interessant!”

De afgelopen jaren heb ik me vooral beziggehouden met alle grote corporate marketingprojecten van McDonald’s en de doorvertaling hiervan naar lokale campagnes. Ik voel me erg bevoorrecht dat ik zoveel heb kunnen doen en leren bij de mooiste en grootste franchise-organisatie van de wereld! Inmiddels zijn er meerdere collega’s die mij volop ondersteunen waardoor ik het afgelopen jaar de stap naar Directeur Operations heb kunnen zetten. Zoals de meeste mensen die ik ken wel weten, bruis ik van de energie. Ik vind het fantastisch dat ik dit samen met mijn kennis nu ook in kan zetten voor een breder scala aan klanten!

Marketing

Marketing is een leuk vak dat zich in een enorm tempo ontwikkelt en altijd onderhevig is aan allerlei invloeden. Dit begint bij het uitgangspunt van marketing, waarbij het doel is om diensten of producten onder de aandacht te brengen van je doelgroep en conversie te genereren.

Want waar vind je jouw doelgroep? Waarvoor is deze gevoelig?

Ieder decennium is er weer een nieuwe generatie met andere eigenschappen om te ontdekken. Ook wordt er steeds meer mogelijk binnen (digital) marketing. Data-driven, targeted marketing, AB-testing, meetbaarheid en live kunnen bijsturen zijn begrippen die tegenwoordig eerder voorwaarde zijn dan een unieke meerwaarde. Ook op offline vlak kunnen we meten, sturen en verbeteren, al zijn de timings daar vaak wat ruimer. Ik krijg veel energie van het nadenken over technische oplossingen in combinatie met onze dienstverlening. Bijvoorbeeld door het opzetten van een dashboard om op verschillende niveaus inzicht te krijgen welke marketing initiatieven werken en welke misschien iets minder. Om daadwerkelijk aan die knoppen te draaien en zien wat het oplevert. Om zo iedere campagne en actie voor onze klanten weer net iets beter te maken dan de vorige. Dus het meten, sturen en optimaliseren van marketing door slimme applicaties. 

Ik zie het als een uitdaging om iedere dag onze klanten zo goed mogelijk te helpen binnen de variëteit aan touchpoints, om hun klanten te bereiken en te zorgen voor maximale conversie. Iedere campagne weer net iets beter dan de vorige, elke keer weer gaan voor die next step.

Franchisewereld

Marketing an sich is al een mooi en dynamisch vakgebied, franchisemarketing voegt hier nog een extra dimensie aan toe. Geen franchiseformule is hetzelfde, ieder heeft zijn eigen uitdaging. Er zit verschil in grootte, budgetten, doelgroepen, uitdagingen, fases van organisatie-volwassenheid, maar bijvoorbeeld ook in de mate waarin marketing een standaard onderdeel is van een hoofdkantoor en/of lokale franchisenemers.

Wat mij erg aanspreekt is de afwisseling in werkzaamheden en contacten. Bij onze klanten hebben wij contact met verschillende mensen. Wij werken voor en met corporate brand managers om integrale marketing-jaarplannen te maken en zitten tegelijkertijd om tafel met de lokale ondernemer om te bekijken hoe we zijn koffie-sales kunnen verbeteren op korte termijn.

Het ene momenten bedenken we met ons team hoe een actieposter voor een product het meeste conversie gaat genereren voor een lokale vestiging. Een uur later start een meeting met een breed team van developers om een module binnen ons platform te integreren die complexe berekeningen doet en POS-systemen aanstuurt.

Samen met ons team van accountmanagers, consultants, designers én netwerk van experts bouwen we elke dag aan een mooie toekomst voor diverse (franchise) klanten. Ik heb zin in elke dag die weer komen gaat!”

Kennismaken

Op dit moment werken we voor prachtige en veelzijdige merken als McDonald’s, Autotaalglas, Kwalitaria, ANWB, Salsa Shop, Délifrance, Chiqueolatte en Ziggo.

Ben je benieuwd wat Communiq voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op en we denken graag met je mee.

NEEM CONTACT OP

Geschreven door Chiel-Jan Duinkerken
Directeur Operations

Neem persoonlijk contact met mij op!