Om Facebook succesvol in te zetten heb je tegenwoordig meer nodig dan alleen een persoonlijke pagina. Als bedrijf beheer je een Facebook-pagina, een Instagram-pagina en een advertentieaccount. Maar hoe zit het wanneer je meerdere locaties hebt? En hoe werkt het wanneer je per locatie verschillende advertenties wilt inzetten die worden beheerd door meerdere medewerkers of marketingbureaus? Hoe houd je vervolgens grip op de enorme stroom aan meldingen, berichten en aanpassingen? In Facebook Business Manager is alles centraal te regelen. Wij vertellen je graag waar je kunt beginnen.
Facebook Business – Waar gebruik je het voor?

Binnen Facebook Business regel je alle marketing- en advertentieactiviteiten vanaf één centrale plek. Hier richt je jouw eigen advertenties in en deze plaats je vervolgens eenvoudig op Facebook en Instagram. Je kunt eenvoudiger meerdere personen aan je pagina’s laten werken en je advertenties laten beheren. Ieder met zijn eigen rechten.

Waarom moet je Facebook Business gaan gebruiken?

Het kan verwarrend zijn om meerdere bedrijfspagina’s en advertentieaccounts binnen Facebook te beheren. Door het gebruik van Facebook Business is dit centraal geregeld en geeft het een duidelijk beeld van al je activiteiten. Daarnaast kun je door rechten aan beheerders toe te wijzen volledige controle houden over wie wat kan aanpassen en plaatsen. Verleen je deze rechten aan een derde partij, dan kunnen zij eenvoudig alle zaken van de bedrijfspagina’s en advertentieaccounts op zich nemen. Ook kan een hoofdkantoor op deze manier eenvoudig alle pagina’s beheren van lokale ondernemers en corporate berichten plaatsen. De ondernemers kunnen op hun beurt overzichtelijk lokale toevoegingen doen waardoor ze lokaal relevant worden.

Wat zijn de voordelen van Facebook Business
  • Werk en privé accounts op Facebook gescheiden
  • Werknemer- en beheerderstoegang toewijzen
  • Beheren meerdere bedrijfspagina’s en advertentieaccounts
  • Meerdere advertentieaccounts op bijvoorbeeld locatie of tijdzone
  • Eenvoudig samenwerken met partnerbedrijven
  • Geen verwarring tussen een persoonlijk en bedrijfsprofiel
En wat zijn de nadelen?
  • Facebook Business kan erg overheersend en verwarrend zijn voor iemand die er net mee begint.

Wat is nu de next step met Facebook Business?

1. Maak Facebook Business aan
De eerste aanmelding zal altijd vanuit een persoonlijk Facebook profiel gedaan moeten worden.
Na aanmelding ga je naar business.facebook.com en klik je vervolgens op ‘Account maken’. Vul hierna de gegevens van het bedrijf in. 

2. Koppel je accounts
Koppel de accounts van Facebook en Instagram. Ga hiervoor naar ‘Bedrijfsinstellingen’ en voer de URL van de Facebook pagina in onder ‘Accounts’.

3. Koppel medewerkers en eventueel partners
Door medewerkers en externe bureaus te koppelen geef je hen toegang tot de Facebook Business. Dit doe je door onder ‘Bedrijfsinstellingen’ op ‘toevoegen’ te klikken. Vergeet vervolgens niet om per persoon bepaalde rechten toe te voegen. Zo geef je sommige medewerkers alleen ‘Werknemerstoegang’ en anderen ‘Beheerderstoegang’.

4. Voeg een advertentieaccount toe
Wanneer je zowel eigenaar bent van het advertentieaccount als de bedrijfspagina kun je een advertentieaccount toevoegen aan Facebook Business voor het managen van al je advertenties. Heb je nog geen toegang dan moet deze eerst aangevraagd worden bij de beheerder. Is er helemaal nog geen advertentieaccount, dan maak je dit aan in de ‘Bedrijfsinstellingen’ en vervolgens via ‘Accounts’ naar ‘Advertentieaccounts’.

5. Voeg de Facebook pixel toe
Wanneer je advertenties gaat inzetten op Facebook wil je ook weten hoeveel procent daarvan doorklikt naar je website of een product bij je koopt. Hiervoor voeg je de Facebook pixel toe aan je website. Wil je weten hoe je de pixel goed instelt en op die manier optimaal de conversie van je advertentie kunt meten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag hiermee verder!

Meer informatie

Kunnen we jou helpen bij het inrichten van Facebook Business of ben je geïnteresseerd hoe wij andere bedrijven hiermee helpen? Neem dan contact met ons op!

Wij helpen je graag met al je uitdagingen van jouw franchise organisatie!

NEEM CONTACT OP

Geschreven door Marcel Witman
Digital Marketing Consultant

Neem persoonlijk contact met mij op!