Dat social media bijdraagt aan de betrokkenheid van je doelgroep bij het merk is vanzelfsprekend. Wat je social media strategie is niet. Zeker niet als je een franchise organisatie bent met meerdere vestigingen. Houd je als hoofdkantoor de touwtjes in handen om controle te houden over de content of geef je ondernemers de vrijheid om eigen lokale content te plaatsen? En is dit per kanaal afhankelijk?
Wat is de beste aanpak?

Een eenduidige juiste aanpak is er niet. We zien tot nu toe bij elke klant een andere aanpak en iedereen heeft hierbij zijn eigen beweegredenen. Geen enkele organisatie is hetzelfde. Toch pleiten wij voor een goede mix tussen corporate en lokale content. Corporate content is belangrijk voor het overbrengen van een merk en visie of bij landelijke acties, maar betrokkenheid ontstaat sneller wanneer je lokaal relevant en herkenbaar bent.

Corporate

Het zakelijk inzetten van LinkedIn met een bedrijfsprofiel is bij uitstek geschikt voor corporate communicatie. Hier deel je de successen, nieuwe campagnes of beleidskeuzes.

Facebook en Instagram (feed) zijn zeer geschikt om corporate én lokaal in te zetten. Landelijke acties die voor iedereen gelden plaats je vanuit het corporate account. Een next step is om dit bericht door te pushen naar alle lokale vestigingspagina’s wanneer je deze corporate beheert via het Facebook Businessaccount. Op deze manier weet je zeker dat iedereen op dezelfde manier communiceert en met dezelfde beelden. Met deze werkwijze weet je ook zeker dat ondernemers de acties promoten. Uit ervaring zien we dat lokale ondernemers meer gefocust zijn op het echte ondernemen en daarom minder bezig zijn met social media. Heel logisch, maar wel een gemiste kans. Door de corporate acties als hoofdkantoor te pushen, ontzorg je de ondernemers op dit vlak.

TikTok kan heel goed corporate, maar ook lokaal ingezet worden. Hierbij is het wel belangrijk om een keuze te maken. Je kunt hierbij niet, zoals bij Facebook, een corporate post door pushen naar lokale accounts. Of je kiest er als hoofdkantoor voor om een TikTok jaarplanning te maken met als doel branding. Of vestigingen maken hun eigen lokale TikTok content met als voornaamste doel om de lokale betrokkenheid te verhogen. Hierbij plaatsen we echter wel de kanttekening dat het goed is om keuzes te maken welk kanaal je kiest. Focus op het goed onderhouden van één kanaal in plaats van het half onderhouden van meerdere kanalen.
Lokale content

De grootste angst van een hoofdkantoor is vaak het verlies van kwaliteit wanneer lokale ondernemers zelf gaan posten. Dit is een terecht punt. Je wilt je als merk op een specifieke manier branden om allerlei redenen. Toch is dit niet een reden om daarom alle content  alleen corporate te plaatsen. Wanneer een lokale ondernemer goed bekend staat in zijn dorp of stad zal hij ook op social media zorgen voor een hoge mate van betrokkenheid. Het is ook een goede manier om lokale betrokkenheid te vergoten. Wanneer je bijvoorbeeld je personeel betrekt bij het opzetten van lokale content en zorgt dat zij dit ook actief delen en liken, zal dit lokaal sneller voor een groot bereik zorgen. Persoonlijke en real-life foto’s en video’s zorgen voor de hoogste betrokkenheid. Voor 2022 is de schatting dat 79% van al het mobiele dataverkeer in de wereld afkomstig zal zijn van video. Door middel van goede templates en training zorg je ervoor dat deze ook binnen de huisstijl gemaakt kunnen worden.

Interactie met de klant

Hoe manage je de reacties die gegeven worden via de social kanalen? Als hoofdkantoor weet je hoe belangrijk het is om tijdig en adequate te antwoorden. Je weet echter ook dat als je 100 vestigingen hebt, het niet mogelijk is om dit goed te doen. Bovendien werkt een persoonlijke afhandeling vele malen beter dan een standaard reactie en is het beter als lokale medewerkers zelf met een goede reactie komen. Om het eenvoudig te houden voor ondernemers om te reageren én voor het hoofdkantoor om controle te houden, hebben we het Franchise Platform ontwikkeld. Hier lees je er alles over. 

In het kort

Er zijn genoeg redenen om te kiezen voor een volledig corporate aanpak op social media, zoals het managen van huisstijl en het verhogen van het aantal likes via één kanaal. Toch blijft lokale relevantie ontzettend belangrijk. Heb je als bedrijf te maken met fysieke vestigingen, dan heb je te maken met lokaal ondernemerschap en is de mens in de vestiging van essentieel belang in je bedrijfsvoering. Voel je je als mens lokaal/persoonlijk betrokken bij deze vestiging en de personen die er werken, dan zul je de posts eerder zien, liken en uiteindelijk ook sneller tot aankoop overgaan.


Meer informatie

Kunnen we jou helpen bij jouw social media strategie of het inrichten van Facebook Business? Of ben je geïnteresseerd hoe wij andere bedrijven hiermee helpen? Neem dan contact met ons op!

NEEM CONTACT OP

Geschreven door Marcel Witman
Digital Marketing Consultant

Neem persoonlijk contact met mij op!