Meer verkeer via structuur in Google Places – Hoe blijf je relevant

De meeste horeca- en winkelondernemers hebben tijdens Corona minstens 1x de openingstijden aangepast. Vaak meerdere keren. Dit passen ze aan in de vestigingscommunicatie en op hun website. En, wanneer er in alle hectiek aan gedacht wordt, ook op Google en Facebook.
Hoe handig zou het zijn om dit op 1 plek te beheren? Voor jezelf, maar ook voor jouw klanten. Zodat zij niet voor een dichte deur staan, omdat op Google staat dat je geopend bent. Of misschien nog wel erger, dat klanten niet komen omdat je vergeten bent aan te geven dat je wél geopend bent!

Als franchise organisatie wil je natuurlijk jouw ondernemers zo goed mogelijk ondersteunen in deze tijd. Bovendien is ook hier het behoud van goede omzetten van groot belang. Maar om nou van 10, 50 of 100 vestigingen continu de openingstijden bij te houden op de diverse platformen?
Dit wil je dus automatiseren, zodat techniek voor je werkt. Dit doe je door Google My Business (GMB) en Facebook correct in te richten en te koppelen aan een applicatie welke je bedrijfsinformatie overal in een keer, uniform aanpast.

Hoe Communiq dit realiseert via ons Franchise Platform voor Facebook en Google lees je in deze serie, waar we voor nu de focus leggen op de grootste zoekmachine van vandaag: Google.

Google My Business – Wat is het?

Google My Business of Google Places is het platform van Google waarmee je jouw bedrijfsinformatie beheert op Maps, maar ook reviews, producten, berichten en services communiceert naar je doelgroep via het programma Google Maps. Waarom wil je hier gebruik van maken? Omdat jouw doelgroep zoekt op Google en ruim 80% van de markt in handen is van Google! Denk hierbij aan navigatie via Maps.

Waar gebruik ik het voor?

Google Places gebruik je dus om je bedrijfsinformatie juist weer te geven op Google Maps. Naast informatie is het ook een mogelijkheid om reviews te managen, te adverteren met producten en bijvoorbeeld reserveringen te regelen via Maps. Wat veel gebruikers nog niet weten, is dat je ook evenementen en berichten kan plaatsen in Maps. Dit gebeurt op ongeveer dezelfde wijze als Facebook, alleen verwijdert Google deze berichten na een periode van 7 dagen. Waarom zij dit doen? Zodat je wordt gedreven om zo actueel mogelijk te blijven. Want dat is natuurlijk het doel van Google: actueel en relevant zijn.

Waarom moet ik het gaan gebruiken?

Wanneer je Google Places goed gebruikt, zorgt dit voor een stijging van je bedrijf in Google en Google Maps. Dit verhoogt aanzienlijk het verkeer naar je website en vaak zien we ook een stijging in het aantal reserveringen. Door actuele foto’s te plaatsen, te reageren op reviews en regelmatig een bericht te plaatsen, kunnen stijgingen tot wel 80% gerealiseerd worden in websiteverkeer.

Wat is het grote voordeel van Google Places?

Naast vindbaarheid is een ander groot voordeel dat je op deze manier zelf in controle blijft van je bedrijfsgegevens, wat vaak via sites zoals de Gouden gids of de Franchisegids niet zo is.

Daarnaast is het voor Google direct duidelijk in welke categorie jouw vestiging zich bevindt, wat je services zijn, welke producten je aanbiedt, wat de openingstijden zijn, of je een website hebt, waar het bedrijf zit gevestigd en of het een betrouwbare organisatie is. Op deze manier toont Google jouw vermelding alleen aan relevante zoekers die actief op zoek zijn in een bepaalde regio.

Wat zijn de eerste stappen om te zetten?

1. Kies de juiste bedrijfscategorie
De basisgegevens die Google Places vraagt, zijn erg standaard. Zo hoor je naast je NAW-gegevens een bedrijfscategorie te kiezen. De keuze die je hier maakt is echter van groot belang. Google koppelt deze categorie namelijk aan je website en kijkt vervolgens naar de relevantie van de categorie en je website. Je mag na de eerste bedrijfscategorie nog veel meer categorieën aanmaken. Deze zijn voor Google minder belangrijk, maar voor je bezoeker daarentegen wel relevant!

2. Voeg openingstijden toe
Heb je een fysieke winkel of een klantenservice? Vergeet dan niet de openingstijden te vermelden, deze zijn erg belangrijk voor bezoekers.

3. Plaats beeldmateriaal van je bedrijf
Het plaatsen van foto’s van bijvoorbeeld producten, de showroom of het toevoegen van een bedrijfsfilm (via Youtube) is een goede toevoeging bij je vermelding. Zo krijgt de bezoeker alvast een impressie van het bedrijf, wat weer een vertrouwd gevoel geeft.

4. Maak gebruik van de extra velden
Is er parkeergelegenheid in de buurt? Heb je een 24-uurs service? Allemaal waardevolle informatie om te vermelden op je Google Places pagina!

5. Voeg recensies toe!
Bezoekers kunnen op jouw Google Places pagina een recensie achterlaten. Het aantal recensies wordt getoond bij de zoekresultaten. Beschik je over recensies via andere kanalen? Vraag dan of je deze mag plaatsen op je Google Places pagina.


Wat is the next step voor franchise organisaties?

Wil je dat jouw franchisenemers altijd goed vindbaar zijn met de juiste informatie? Wil je hen de beste tools geven om hun gegevens te managen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze experts. We nemen graag de mogelijkheden met je door!

CONTACTEER ONS

Geschreven door Marcel Witman
Digital Marketing Consultant